Kleuters leren al doende, tijdens hunspel. Wij spelen daarop in door te zorgen voor een omgeving die hen uitdaagt zich te ontwikkelen. We kiezen daarbij thema’s die zoveel mogelijk aansluiten bij hun belevingswereld, zoals herfst, Sinterklaas, een nieuw vriendje, ziek zijn. Bij het behandelen van de thema’s maken we vooral gebruik van het rollenspel. Tijdens dat spel ontstaat steeds meerde behoefte om ‘echte’ activiteiten te ontwikkelen: van een zandtaartje bakken naar echt koken en van zogenaamd een briefjeschrijven naar een brief schrijven die door iemand gelezen wordt. Op deze manier krijgenkinderen een leermotief: ze willen weten hoe het moet, hoe het zit en hoe je iets onder de knie krijgt.
Door veel met kinderen te praten en ze spelenderwijs allerlei dingen te laten ervaren, leren ze veel woorden en begrippen. Dit is een goedevoorbereiding op de ontwikkeling van lezen, rekenen en wereldoriëntatie. Hierbij maken we gebruik van Early Years, de kleutervariant van IPC.
Ons onderwijs is gericht op de talenten van alle kinderen en houdt rekening met de verschillen tussen kinderen. In de praktijk betekent dit dat wij de lesstof aande kleuters op verschillende niveaus aanbieden. Immers juist bij kleuters kunnen er onderling grote verschillen zijn in de ontwikkeling. We vinden het belangrijk dat ieder kind dagelijks leert en zich ontwikkelt.
De Sint Victor heeft bewust gekozen voor combinatiegroepen 1/2. Door groep1 en 2 bij elkaarte zetten, creëren we een rijke en stimulerende omgeving. De samenstelling van deze groepen kan gedurende het jaar wel een keer veranderen ten gevolge van de instroom van nieuwe leerlingen.
Bewegingsonderwijs
Kleuters krijgen dagelijks bewegingsonderwijs in de speelzaal of buiten. In de speelzaal hebben ze daarbij gymschoenen aan zonder veters (in verband met aan-en uittrekken), voorzien van hunnaam. De gymschoenen blijven op school. De kleuters gymmen in hunondergoed.