Gezond eten

Het is erg belangrijk per dag drie maaltijden te gebruiken. Een goede regel is: drie maaltijden per dag en niet vaker dan vier keer iets tussendoor. Dit verkleint het risico op overgewicht en tandbederf.

Ontbijt

Je moet de dag beginnen met een ontbijt. Ontbijten is belangrijk. Kinderen kunnen zich daarna beter concentreren. Bovendien zitten er belangrijke voedingsstoffen in het ontbijt. Goed ontbijten verkleint de kans op overgewicht. Een ontbijt zet de darmen aan het werk

Tussendoortje

De tussendoortjes zijn vaak dikmakers. Het is logisch dat je tussendoor trek in iets hebt. Bijvoorbeeld om 10 uur op school of ’s middags als je uit school komt. Eet geen zoet tussendoortje, maar bijvoorbeeld fruit (liever geen bananen), een rijst- of volkorencracker of wat rauwkost. In de schoolpauze geeft een boterham of een stuk fruit weer nieuwe energie. Per dag twee stuks fruit eten (bijvoorbeeld een appel en peer) is aan te bevelen. Gebruik niet meer dan vier maal per dag een tussendoortje.

Een ‘gezond tussendoortje’ is prima!

Voldoende drinken

Let erop dat je voldoende drinkt: zo’n 1½  à 2 liter per dag. Een halve liter moet bestaan uit melk of melkproducten. Drink verder mineraalwater, gewoon kraanwater, ongezoet vruchtensap (maximaal 3 glazen per dag) of calorie-arme frisdranken (light-dranken, ook maximaal 3 per dag). Thee zonder suiker is ook een prima dorstlesser!

Trakteren

Bij een verjaardag hoort een traktatie! Natuurlijk mag uw kind zijn / haar klasgenootjes trakteren. Wél vragen we u om deze traktaties zo gezond mogelijk te houden en niet te groot te maken.

En verder

  • Het is beter geen maaltijden over te slaan. Als je een maaltijd overslaat, dan krijg je toch honger en eet je meer tussendoortjes.
  • Houd traktaties klein en niet te calorierijk.
  • Zorg voor een goed lunchpakket, met volkoren boterhammen en fruit.
  • Geef kinderen (vruchten)thee of water te drinken en niet te veel frisdrank en sap. Frisdrank en sap leveren veel extra calorieën, waardoor kinderen gemakkelijk te zwaar kunnen worden.
  • Geef fruit, groente of brood tussendoor. Houd snoep, chips en andere snacks voor speciale gelegenheden (bijvoorbeeld het weekend).

Sint Victor

Kooiweg 29
7312 CA Apeldoorn

telefoon:
(055) 355 48 59

e-mail:
info@sintvictor.nl

Deze school maakt deel uit van veluws onderwijsgroep