We besteden schoolbreed veel aandacht aande basisvaardigheden lezen, taal, rekenen en schrijven.
Leesonderwijs
Goed leesonderwijs vinden wij belangrijk. Binnenhet leesonderwijs onderscheiden we de volgende vormen: technisch lezen, begrijpend lezen en leesbeleving.
Technisch lezen Bij technisch lezen gaat het om het (hardop) lezen van woorden of een tekst, met de nadruk op zorgvuldigheid en het tempo.
Leren lezen gebeurt klassikaal, maar ook in kleine groepen. Dagelijks wordt op een vast moment door alle groepen gelezen. Leerlingen worden eventueel begeleid door een leerkracht, een tutor (een leerling uit groep 7 of 8) of een ouder. Regelmatig testen we het leesniveau van de kinderen en stemmen we oefenvormen af op de behoefte van het individuele kind.
Begrijpend lezen Bij het onderdeel begrijpend lezen gaat het erom dat je begrijpt wat je leest, dat je geprikkeld en nieuwsgierig wordt en dat het kind bijvoorbeeld ontdekt wat hem/haar raakt in een tekst. Daarnaast leer je hoe je informatie kunt vinden en hoe je die kunt verwerken.
Leesbeleving We vinden het heel belangrijk dat leerlingen lezen ook leuk vinden. Met het onderdeel leesbeleving willen we het leesplezier bevorderen en interesse wekken voor kinderliteratuur en poëzie. Onze schoolbibliotheek houden we daarom up-to-date.
BOUW! Wanneer wij signaleren dat leerlingen mogelijk risico lopen op problemen met lezen en spellen bieden wij BOUW! aan. Deze pro-actieve benadering is effectiever dan remediëren wanneer er al achterstanden zijn ontstaan. Het programma is gericht op het voorkomen van leesproblemen. Indien nodig starten we hiermee met leerlingen van de groepen 2 en 3.
Leesbeleidsplan Er is een leesbeleidsplan waaruit jaarlijks speerpunten geformuleerd worden. Het komend schooljaar zal er extra aandacht zijn voor begrijpend lezen. Het doel is het nog beter kunnen begrijpen van teksten.
Belangrijke activiteiten om het begrijpend lezen te verbeteren zijn:
het analyseren van toetsgegevens en het handelen daarna in de groep;
begrijpend lezen meer integreren in andere vakken, zoals bij IPC;
strategieën die worden aangeleerd met de methode Nieuwsbegrip, worden toegepast bij andersoortige teksten.