Voordat het kind de basisschool bezoekt, wordt de belevingswereld opgebouwd uit allerlei gebeurtenissen. Naarmate het kind ouder wordt, wordt de omringende wereld steeds groter. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en verkeer gaan daar dieper op in.
IPC
Binnen ons onderwijs werken wij met het International Primary Curriculum (IPC) en Early Years (voor kleuters). Dit is een eigentijds onderwijsprogramma voor leerlingen van de groepen 1 t/m 8. Het dynamische programma daagt kinderen uit om buiten bestaande grenzen en patronen te denken en stimuleert hen om beter te leren én om hun talenten te ontdekken.
Het IPC is een integraal, thematisch en creatief curriculum voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar, dat gericht is op kunst en cultuur (beeldende vorming, dans, drama), digitaal en mediawijsheid, cultureel erfgoed, literair en levensbeschouwing, de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, techniek en natuuronderwijs), burgerschap en integratie.
IPC is internationaal georiënteerd, wat mooi aansluit op ons profiel voor vervroegd vreemd talenonderwijs. Daarbij is er ruime aandacht voor onderzoekend leren en het ‘leren leren’. Dit is een verlengde van de benadering die in de Eureka groepen wordt toegepast.
Binnen IPC worden de kinderen actief betrokken bij hun eigen leerproces. Ze leren doelgericht te werken aan kennis, vaardigheden en inzicht .Er is veel aandacht voor zelfregulatie en creatief en kritisch denken, dat zijn de 21 eeuwse vaardigheden die de belangrijke speerpunten zijn binnen ons onderwijsaanbod. Het IPC curriculum werkt met projecten, oftewel units. De units behandelen stuk voor stuk onderwerpen waarmee de betrokkenheid van kinderen kan worden vergroot, variërend van onderwerpen als “Magische Media” en “Missie naar Mars” tot “Red het Regenwoud” en “Voortrekkers van Verandering”. Ontdekkend en ontwerpend leren is de rode draad bij het werken met IPC. De leerlingen werken binnen een thema aan een onderzoeksvraag of een probleem. De resultaten hiervan worden aan het eind van een thema gepresenteerd.
Verkeer
Bij ons op school is verkeer een belangrijk onderwerp. De kinderen leren (vanaf groep 3) hoe zij rekening moeten houden met andere verkeersdeelnemers. Er wordt aandacht besteed aan situaties die de leerlingen vanuit de praktijk kennen. Dit doen wij aan de hand van lessen van Veilig Verkeer Nederland.
In groep 7 wordt een verkeersexamen afgenomen bestaande uit een theorie- en een praktijktest.