Uitgangspunt is dat leerlingen niet doubleren. Wel kunnen leerlingen een eigen leerlijn volgen binnen het leerstofjaar-klassensysteem.
Er kunnen zich echter situaties voordoen, waarbij in het belang van het kind doublure moet worden overwogen. Het komt ook voor dat ouders een verzoek tot doublure indienen. Het laten doubleren van een leerling is een besluit dat in overleg met ouders/verzorgers, groeps- leerkracht, IB’er en directie wordt genomen. In alle gevallen staat het belang van het kind voorop.
Criteria
Voor een extra kleuterjaar:
de geboortedatum
kleuters die vóór 1 januari 5 of 6 jaar worden en niet doorstromen naar de volgende groep, moeten goed onderzocht worden én er moet beschreven worden waarom extra kleutertijd nodig is;
Er is onvoldoende ontwikkeling op het gebied van:
sociaal-emotioneel ontwikkeling;
cognitieve ontwikkeling;
motoriek;
werkhouding en concentratie.
Voor doublure in de groepen 3 t/m 8:
er is sprake van een aantoonbare achterstand van minimaal een half jaar op één of meer leergebieden (Cito leerlingvolgsysteem);
er is sprake van een sociaal-emotionele achterstand;
er is een grote mate van zekerheid dat een doublure zal leiden tot verbetering.