Midden- en bovenbouw
Midden- en bovenbouw
De midden- en bovenbouw van de St. Victor bestaan uit de groepen 4 t/m 8. Nieuwsgierig naar wat zij hier allemaal leren? Dat leest u hieronder.

Groep 4 t/m 8
In de groepen 4 t/m 8 leren kinderen steeds meer om zelfstandig te leren, kritisch na te denken, problemen op te lossen en samen te werken met andere leerlingen. Beetje bij beetje leren ze steeds meer.
Onze kinderen leren rekenen door het oplossen van praktische problemen die ze in hun dagelijkse leven tegenkomen. Kinderen leren wat belangrijk is om een praktisch vraagstuk op te lossen en welke som daarbij hoort. Ook krijgen ze strategieën aangeboden om de sommen op te lossen. Vanaf groep 4 werken de kinderen op een eigen laptop/ ipad met het rekenprogramma Snappet. Snappet is adaptief (past zich aan het niveau van het kind) en de leerkracht kan iedere leerling digitaal volgen. Hierdoor weet een leerkracht goed wat een leerling nodig heeft.
In het taalonderwijs breiden kinderen hun woordenschat uit en leren ze woorden foutloos schrijven. Daarnaast leren ze hoe je een goedlopende zin schrijft. De kinderen leren tevens hoe ze zowel mondeling als schriftelijk hun eigen mening beargumenteerd onder woorden kunnen brengen.
Daarnaast is er veel aandacht voor het lezen en schrijven van verschillende soorten teksten in verschillende schrijfstijlen. Wij maken voor spelling gebruik van de methode Staal. De taallessen integreren wij bij de thema's van IPC. Deze lessen en doelen komen uit de methode Staal, alleen de inhoud is aangepast aan het thema van IPC.
Wij spelen in op de taalgevoeligheid van kinderen door ze al vanaf 4-jarige leeftijd de Engelse taal aan te bieden. In groep 1-2 maken de leerlingen spelenderwijs kennis met het Engels. Zo luisteren ze naar Engelse verhalen, zingen liedjes en leren hun eerste Engelse woordjes en korte zinnen. In de loop der jaren wordt hun woordenschat verder uitgebreid en leren de kinderen de beginselen van de Engelse grammatica.
IPC is een integraal thematisch en creatief curruculum voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Met IPC werken onze leerlingen in units aan kennis, vaardigheden en verschillende doelen binnen meerdere leergebieden zoals aardrijkskunde, geschiedenis en wetenschap & techniek.
Bewegen is gezond en leuk. Daarom hebben we ook gym bij ons op school, zowel binnen als buiten. Alle leerlingen krijgen 90 minuten per week gym. In de groepen 4 t/m 8 krijgen de kinderen gymles in de zaal aan de Germanenlaan. Het is verplicht dat zij daarbij gymkleding en gymschoenen dragen.
In alle groepen maken we gebruik van laptops en iPads om het onderwijs te ondersteunen. Kinderen zoeken bijvoorbeeld online informatie over een onderwerp waar ze mee bezig zijn. Of het wordt ingezet bij de verschillende vakken zoals rekenen of taal. In elke groep maken we gebruik van een digitaal schoolbord.
Samenwerken vinden we ontzettend belangrijk bij ons op school. Wij zijn hier iedere dag mee bezig. Kinderen werken samen of in kleine groepjes aan werkstukken, opdrachten of IPC. Ook tijdens de instructie worden er coöperatieve werkvormen aangeboden.
Voor levensbeschouwing werken wij met de methode Hemel en Aarde. De onderwerpen van Hemel en Aarde zijn sprankelend, verrassend en inspirerend. Daarbij gaat het erom dat kinderen ontdekken wie ze zelf zijn en dat zij gevoelig worden voor diepere vragen in het leven. Wij vertellen verhalen uit de Bijbel. Kinderen leren begripvol te zijn naar andere culturen en religies. Nieuwsgierig zijn speelt hierin een belangrijke rol.
Burgerschap en integratie zijn geïntegreerd in het IPC en komen in verschillende vakken aan bod. IPC stimuleert leerlingen om actieve wereldburgers te worden, waarbij ze leren over hun eigen identiteit en hoe ze kunnen samenleven met andere culturen.
Benieuwd naar onze onderbouw?
Weten wat we in de groepen 1/2 en 3 leren en doen? Lees snel verder!